Themabijeenkomst Wonen – Tiny Houses

Dinsdag 18 september 2018 was het eindelijk weer zover. Een nieuwe themabijeenkomst en dit keer met als thema: ‘Wonen’! Met dank aan onze leden, want zij bepaalden dit onderwerp.

De avond begon met spreker Wiebe de Leijer. Zijn verhaal publiceren we later. Voor nu geven we een korte sfeerimpressie van het verhaal van Yvonne en Marijke. Zij hebben hart voor Tiny Houses en schroomden niet dat met ons te delen. Het verhaal was duidelijk: Tiny Houses kunnen een gemeente als Oisterwijk een boost en een oplossing geven voor het tekort aan woningen en het gebrek aan ruimte om te bouwen.

Tiny House
Het is een begrip in Amerika, waar de “Tiny House movement” is ontstaan. Langzaam maar zeker begint ook Nederland kennis te maken met het fenomeen ‘Tiny House’.  De definitie van een Tiny House is voor veel mensen verschillend. De Tiny House Movement draait echter om de filosofie: ‘Genoegen nemen met genoeg en een leven creëren dat draait om dat wat werkelijk belangrijk is’.

Hoeveel ruimte heb je nodig om prettig te kunnen leven zonder overtollige ballast? Dat verschilt per mens. Hoe kun je je woonsituatie zo gezond, milieuvriendelijk en vrijheidsbevorderend mogelijk inrichten op een manier die bij jou past? Door te wonen in een Tiny House creëer je ruimte voor het opbouwen van relaties, om de natuur in te trekken, ervaringen op te doen. Een Tiny House is een middel om het leven dat je wenst te realiseren, niet het doel op zich.

En in de praktijk?
Tiny Houses zijn primaire, volwaardige woningen op kleine schaal. Ze worden bewust gebouwd en bewoond vanuit de behoefte een meer eenvoudig leven te leiden, minder gericht op consumeren en met een kleinere ecologische voetafdruk. Bij het ontwerp en de bouw van de kleine woningen wordt slim gebruik gemaakt van ruimte en innovatieve technologieën. Daarnaast is een Tiny House niet zo groot; maximaal 50 m2. Ook zijn deze kleine huizen idealiter (deels) zelfvoorzienend, van goede kwaliteit en esthetisch gebouwd. Ze zijn ook zo gebouwd dat full-time bewoning mogelijk is.

Vrijheid
Je huis meenemen als je verhuisd? Je haakt je huis aan je wagen en je vertrekt. Dat is een vrijheid die veel mensen aanspreekt. Sommige mensen willen veel reizen, maar toch ook een eigen plekje hebben om naar terug te keren zonder zich druk te hoeven maken om de woonlasten. Dit kan met een Tiny House.

Misschien klinkt het als een kamper of caravan. Maar dat is het zeker niet. En dat komt vooral omdat het gaat om het verkleinen van je eigen ecologische voetafdruk. Door zelf zo duurzaam mogelijk te wonen en te leven kunnen Tiny Houses als voorbeeld worden gezien van een duurzame leefomgeving. Ter vergelijking met een regulier huis wordt er bij de bouw hiervan ongeveer twee Tiny Houses aan afval geproduceerd. In een Tiny House produceer je daarnaast minder afval en verbruik je minder energie en water. Al helemaal als er regenwater wordt opgevangen en als er energie wordt gehaad uit de zon.

Sociale verbinding
Bij het concept ‘Tiny House’ is ook een sociaal aspect aanwezig. Steeds meer staan deze kleine huizen niet op zichzel, maar wordt er een mini-dorp gesticht; in deze gemeenschap wordt er samengewerkt met een gelijkgestemde gedachtengang. Ook worden er ruimtes en spullen gedeeld. Dit laatste raak vooral de kerngedachte van Tiny Houses; duurzaam omgaan met elkaar, materialen en de aarde.

Geïnspireerd? Kijk ook eens op https://www.marjoleininhetklein.com/, de website van Marjolein – pioneer van het kleine huis. Of word lid van de Tiny House Tilburg groep op Facebook. We zien je graag bij een volgende bijeenkomst!

Gepubliceerd op 25-09-2018 - Laatst gewijzigd op 25-09-2018